Ljudski kapital u školama i društvo znanja u Hrvatskoj (CROSBI ID 431392)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Quien, Maja
Leburić, Anči
hrvatski
Ljudski kapital u školama i društvo znanja u Hrvatskoj
Škole kao društvene institucije igraju važnu ulogu u suvremenom društvu RH za koje se teži da bude društvo znanja. Razvoj ljudskog kapitala u školama može doprinijeti dostizanju društva znanja jer se njegovim razvojem kod odgojno- obrazovnih djelatnika, dodatno neizravno utječe i na učenike. Percepcije, stavovi o IKT-u i poznavanje njene primjene, relevantne su varijable ljudskog kapitala u školi. Sve su to društveni konteksti i preduvjeti da bi se društvo znanja moglo razvijati. Ljudski kapital je utjelovljen u pojedincu, a odnosi se i razvija ulaganjem u znanje, vještine, školovanost, zdravlje pa i vrijednosti, točnost i poštenost, prema Beckeru i Colemanu (Becker, 1975 ; Coleman, 1988 ; 1990). Druckeru je društvo znanja karakterizirano znanjem kao glavnim kapitalom razmjene. U takvom društvu znanje je javno dobro, a fokus je na umnom radniku. Društvo znanja on jasno povezuje s tehnologijom (Drucker, 1992 ; 1993). Afrić i dr. objašnjava da u takvom društvu razvijene IKT doprinose jednostavnoj distribuciji i kreiranju znanja (Afrić i dr., 2011, 15). Cilj ovoga doktorskog rada je istražiti društvene uvjetovanosti, prakse i procese ključne za razvitak ljudskoga kapitala u školama RH, s fokusom na primjenu IKT-a. Primjenjujući mješovitu metodologiju istraživanjem ilustriramo aktualna stanja ljudskoga kapitala u školama u području primjene IKT-a i perspektive e- obrazovanja te utvrđujemo percepcije školskih djelatnika RH kao društva znanja. U tom kontekstu analiziramo formalne i neformalne oblike i sadržaje poticanja razvoja ljudskog kapitala u školama RH. Istraživanje je obuhvatilo 548 odgojno-obrazovnih djelatnika škola i 4 škole u RH. Proveden je case study, online anketa i fokus grupe. Rezultati istraživanja upućuju da su razvoj ljudskoga kapitala u školi, pohađanje stručnih usavršavanja vezanih za primjenu IKT-a i sama primjena IKT-a u školi, isprepletene teme koje ispitanici/-e kvalitativnog dijela istraživanja često zajedno komentiraju. Tečajeve uživo češće pohađaju ispitanici/-e čija je matična škola osnovna škola, dok oni u srednjoj školi češće čitaju stručne tekstove (tiskane ili online). Uglavnom nemaju izraženu preferenciju između usavršavanja online i onih uživo mada većinom procjenjuju da njihove kolege/-ice preferiraju ono uživo. Tvrde da redovito koriste IKT, mada više za privatne nego za poslovne svrhe. Pozitivna i poticajna društvena klima u školi percipira se kao relevantnom za uspješnu školu. Ispitanici/-e su neutralni do blago negativni u ocjenjivanju našeg društva kao društva znanja.
društvo znanja, ljudski kapital, škola, IKT
nije evidentirano
engleski
Human Capital in Schools and Knowledge Society in Croatia
nije evidentirano
knowledge society, human capital, school, ICT
nije evidentirano
Podaci o izdanju
284
09.11.2019.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb