Visokoškolske aspiracije učenika osnovnih škola: uloga društvenog statusa, ograničenih mogućnosti i školskog konteksta (CROSBI ID 684268)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Šabić, Josip
hrvatski
Visokoškolske aspiracije učenika osnovnih škola: uloga društvenog statusa, ograničenih mogućnosti i školskog konteksta
U ovom radu razmatramo doprinos varijabli karakterističnih za teorijske modele postizanja društvenog statusa (engl. status attainment) i ograničenih mogućnosti (engl. blocked opportunities), te varijabli školskog konteksta, u predikciji aspiracija za studiranjem kod učenika na kraju osnovne škole. Učenici su longitudinalno praćeni tijekom 7. i 8. razreda (N = 823) te su u tri navrata ispunjavali različite upitničke mjere. U ordinalnom višerazinskom modelu, kao kriterijska varijabla korištena je čestica „U budućnosti želim ići na fakultet“ na Likertovoj skali od 5 stupnjeva (1 - Uopće se ne slažem, 5 – U potpunosti se slažem), na koju su učenici odgovarali na kraju 8. razreda. Kao prediktori na razini učenika korištene su mjere obrazovnog i radnog statusa roditelja, učeničkog posjedovanja vlastite sobe, radnog stola i računala, roditeljskih obrazovnih aspiracija za dijete, roditeljske akademske podrške djetetu, školskog uspjeha, učeničkog zadovoljstva školom, opterećenosti školskim obvezama te akademske samoefikasnosti. Na razini škole, kao prediktori korišteni su prosječni školski uspjeh, veličina škole i razrednih odjela te cijene nekretnina u katastarskoj općini kojoj škola pripada. Spol je korišten kao kontrolna varijabla. Iz rezultata proizlazi da oba teorijska modela doprinose objašnjenju učeničkih aspiracija za studiranjem putem prediktora odmjerenih na individualnoj razini: model postizanja društvenog statusa putem roditeljskih obrazovnih aspiracija za dijete, majčinske akademske podrške i posjedovanja radnog stola, a model ograničenih mogućnosti putem školskih ocjena i zadovoljstva školom. S druge strane, školski kontekst ne doprinosi objašnjenju učeničkih aspiracija za studiranjem. Učenici koji pohađaju različite škole, no imaju slične individualne karakteristike, vjerojatno će imati i slične aspiracije za studiranjem. Nadalje, djevojčice imaju više aspiracije za studiranjem od dječaka. Rad završava komentarom relevantnosti nalaza za obrazovnu praksu.
obrazovne aspiracije ; osnovna škola
nije evidentirano
engleski
Elementary school pupils’ aspirations for higher education: the role of status attainment, blocked opportunities and school context
nije evidentirano
educational aspirations ; elementary school
nije evidentirano
Podaci o prilogu
41-41.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
24. Dani Ramira i Zorana Bujasa - knjiga sažetaka
Jelić, Margareta ; Tomas, Jasmina
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
1849-6946
Podaci o skupu
24. međunarodni psihologijski znanstveni skup: Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB 2019)
predavanje
11.04.2019-13.04.2019
Zagreb, Hrvatska