Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Paideia antičkih Grka (CROSBI ID 684034)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Lukaš, Mirko Paideia antičkih Grka // PAIDEIA - Odgovornost za sadašnjost / Senković, Željko (ur.). Osijek: Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Faculty of Humanities and Social Sciences, 2019. str. 15-15

Podaci o odgovornosti

Lukaš, Mirko

hrvatski

Paideia antičkih Grka

Paideia je područje u kojem se čovjek oblikuje kao biće, kao kalos i agatos. U kalokagatiji Grci vide odgojni ideal dostupan svakom slobodnom muškom državljaninu. To su odgoj i obrazovanje koji oblikuju čovjeka u njegovim temeljnim bivstvujućim, ustrojstvenim elementima: ljepoti tijela, etici, razumu, prosudbi i svakako vrhunskoj izobrazbi. Paideia je aristokratski privilegij onih koji imaju slobodno vrijeme, shole. No shole ipak nije lagodan život, život bez rada, ono je težak rad, posao u smislu „proizvoditi čovjeka“ ili činiti čovjeka čovjekom, očovječiti ga ili disciplinirati. Grci su paideiu promatrali prije svega kao vođenje i primjer, promatrano odgojnim uzorom – kultiviranim odraslim muškarcem. On stoji u opoziciji, nasuprot još prirodnom nedoraslom dječaku, koji predstavlja potpunu negaciju svog uzora. Paideia se danas promatra kao istinska aktualizacija čovjekove prirode koja predstavlja cjelovitu humanističku orijentaciju u Europi od antike do danas, a značila bi kulturu (društvo) nasuprot onome što se imenuje prirodnim (divljim), koje treba preoblikovati, obraditi, uroniti u kulturu. Aristotel u Politici navodi: „Cilj sve umjetnosti i odgoja jeste popuniti manjkavosti prirode“. To univerzalno europsko pedagoško gledište možemo interpretirati ili prevesti kao dopunu, ispunjavanje, nadomjestak, zauzimanje za, zauzimanje mjesta. Točnije, cilj odgoja nije ispravljati prirodu, nego doraditi, dotjerati u red, kultivirati manjkavo, divlje, neuređeno prirodno. Da prirodno popuni obrise i, napokon, da kulturno potpuno zauzme mjesto prirodnoga, ili kako bi to suvremeno Freud rekao: „postojanje Ja, na mjestu gdje je bilo Ono“.

agatos, aristokracija, čovječnost, kalos, kultiviranost

nije evidentirano

engleski

Paideia of the Ancient Greeks

nije evidentirano

agatos, aristocracy, humanity, callos, cultivation

nije evidentirano

Podaci o prilogu

15-15.

2019.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

PAIDEIA - Odgovornost za sadašnjost

Senković, Željko

Osijek: Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Faculty of Humanities and Social Sciences

978-953-314-136-7

Podaci o skupu

Paideia. Odgovornost za sadašnjost

pozvano predavanje

21.11.2019-21.11.2019

Osijek, Hrvatska

Povezanost rada

Pedagogija