Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Mogućnosti i granice odgoja za suosjećanje (CROSBI ID 683856)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Zagorac, Ivana Mogućnosti i granice odgoja za suosjećanje // Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO / Kolar Billege, Martina (ur.). Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2019. str. 97-98

Podaci o odgovornosti

Zagorac, Ivana

hrvatski

Mogućnosti i granice odgoja za suosjećanje

Motivacija za ovo istraživanje polazi od zapažanja da je znatan broj odgojnih izazova povezan s kolizijom između brige za sebe i brige za druge. Briga za sebe uobičajeno se naziva egoizmom, dok je briga za drugoga temeljena, kako pretpostavljamo u kontekstu ovoga rada, u suosjećanju. Valja napomenuti da suosjećanje, jednako kao i egoizam, nisu ekskluzivno ljudske karakteristike, što je dodatni izazov u njegovu određivanju. U prvome dijelu rada analiziraju se razumijevanja suosjećanja unutar filozofije i kognitivnih znanosti. U filozofiji, razvoj pojma može se pratiti od grčke filozofije i koncepta simpatije koji je prisutan tijekom većeg dijela filozofske tradicije. Kognitivne znanosti, s druge strane, barataju terminom empatija koji smatraju nasljednikom koncepta simpatije odnosno suosjećanja iz filozofske tradicije. Takvu vezu ojačavaju rezultati nekih suvremenih empirijskih istraživanja koji potvrđuju pretpostavke i teze koje su se prvi put pojavile u filozofskim razmatranjima. Među tim tezama je i ona koja je spekulirala o urođenoj sposobnosti za suosjećanje, potom ona koja je tvrdila da je suosjećanje podložno manipulaciji te ona o tome da je suosjećanje osnova moralnosti, a onda i moralnoga odgoja. Navedene teze impliciraju izniman utjecaj odgoja: odgoj bi time bio djelatnost kojom se, između ostaloga, manipulira urođenom ljudskom sposobnošću za suosjećanje te utječe na razvoj moralne svijesti. U drugome dijelu rada razmotrit će se obilježja odgoja za suosjećanje. Posebno će se pritom tematizirati dva aspekta: a) društvena poželjnost brige za druge naspram brige za sebe te b) zamor suosjećanja, posvemašnja iscrpljenost koja je rezultat intenzivnog suosjećanja s drugima. Zaključno će se ukazati na snagu suosjećanja u suočavanju s izazovima suvremenog odgoja i obrazovanja. U radu se zastupa stav da je potrebno promovirati odgoj za suosjećanje. Također se, međutim, poziva i na uočavanje mogućnosti i granica takva odgoja: svakako je nužno ostaviti dovoljno prostora i urediti poticajnu okolinu za razvoj suosjećanja, no nije uputno idealizirati snagu i bezgraničnost suosjećanja.

empatija ; odgoj ; simpatija ; suosjećanje ; zamor suosjećanja

Rad je rezultat aktivnosti u okviru projekta "Mogućnosti i granice odgoja za suosjećanje" (Sveučilište u Zagrebu, Potpore 2019.).

engleski

Potentials and Limitations of the Education for Compassion

nije evidentirano

compassion ; compassion fatigue ; education ; empathy ; sympathy

nije evidentirano

Podaci o prilogu

97-98.

2019.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO

Kolar Billege, Martina

Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

978-953-8115-65-3

Podaci o skupu

Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO 2019

predavanje

15.11.2019-17.11.2019

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Filozofija, Obrazovne znanosti

Poveznice