Razvojne promjene u uporabi konektora ''i'' u dječjem pripovjednom diskursu (CROSBI ID 683550)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Košutar, Sara ; Hržica, Gordana
hrvatski
Razvojne promjene u uporabi konektora ''i'' u dječjem pripovjednom diskursu
Uspješna organizacija diskursa zahtijeva usvojenost različitih vještina. Jedna je od ključnih sposobnost povezivanja sintaktičkih cjelina kohezivnim sredstvima kao što su konektori. Najranije i najčešće vezno sredstvo potvrđeno u razvoju pripovjednoga diskursa i uopće u jezičnome usvajanju jest konektor ''i'' (Peterson i McCabe, 1988, 1991). Uobičajena je pretpostavka da konektor ''i'' djeci služi kao sredstvo izražavanja različitih značenjskih odnosa te tako postupno otvara mjesto usvajanju novih oblika (pregled: Berman, 2009). Cilj je ovog istraživanja ispitati promjene u zastupljenosti konektora ''i'' te vrstama značenjskih odnosa izraženih tim oblikom u pripovjednome diskursu djece predškolske i rane školske dobi. Dodatno će se istražiti razlike u složenosti značenja konektora ''i''. Iz ''Hrvatskoga pripovjednog korpusa'' (Hržica, Kuvač Kraljević i Trtanj, u pripremi) izdvojeni su pripovjedni uzorci 120 djece (po trideset od 4, 6, 8 i 10 godina). Uzorci su prikupljeni uporabom slikovnoga predloška ''Frog, where are you?'' (Mayer, 1969). Pronađene su statističke značajne razlike u omjeru konektora ''i'' u odnosu na ukupan broj iskaza te u značenjima konektora ''i'' s obzirom na dob djece. Broj konektora ''i'' smanjuje se s porastom kronološke dobi, što može sugerirati da odrastanjem djeca usvajaju druga kohezivna sredstva. U skladu s time je i činjenica da se čestotnost ostalih konektora povećava s dobi (primjerice, Berman i Slobin, 1994). Značenja konektora ''i'' mijenjaju se s porastom dobi tako da se ''i'' u izražavanju sukcesivnosti i uzroka-posljedice smanjuje s porastom dobi, dok se ''i'' u simultanosti povećava. Rezultati ovog istraživanja sukladni su drugim istraživanjima (pregled: Akşu-Koç i Aktan, 2018) koja promatraju razlike u repertoaru konektora i značenja te pokazuju kako rana kohezivna sredstava usložnjavanjem značenja otvaraju prostor usvajanju novih oblika.
diskurs, pripovijedanje, konektori, značenjski odnosi
nije evidentirano
engleski
Developmental changes in the use of connective ''and'' in children's narrative discourse
nije evidentirano
discourse, narration, connectives, semantic relations
nije evidentirano
Podaci o prilogu
48-49.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjižica sažetaka
Podaci o skupu
9. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas: Dijete i jezični identiteti
predavanje
12.09.2019-14.09.2019
Osijek, Hrvatska