Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Računalni postupci za modeliranje i analizu medijske agende temeljeni na strojnome učenju (CROSBI ID 430684)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Korenčić, Damir Računalni postupci za modeliranje i analizu medijske agende temeljeni na strojnome učenju / Šnajder, Jan ; Ristov, Strahil (mentor); Zagreb, Fakultet elektrotehnike i računarstva, . 2019

Podaci o odgovornosti

Korenčić, Damir

Šnajder, Jan ; Ristov, Strahil

hrvatski

Računalni postupci za modeliranje i analizu medijske agende temeljeni na strojnome učenju

Rad se bavi računalnim postupcima analize medijske agende (engl. Media Agenda) temeljenima na tematskim modelima (engl. Topic Models) te metodama vrednovanja tematskih modela. Analiza medijske agende provodi se radi stjecanja uvida u strukturu i zastupljenost medijskih tema, što je od interesa za društvenoznanstvena istraživanja te za medijsku industriju i druge komercijalne i političke aktere. Računalni postupci analize medijske agende omogućuju automatsko otkrivanje tema u velikim skupovima tekstova i mjerenje njihove zastupljenosti. Ovi postupci pružaju analitičaru uvid u teme prisutne u medijima i uvid u zastupljenost tema u pojedinim medijima i vremenskim razdobljima te omogućuju analizu korelacije zastupljenosti tema sa podacima poput ljudske percepcije njihove važnosti. Cilj istraživanja bio je razvoj računalnih postupaka za eksplorativnu analizu i mjerenje medijske agende temeljenih na tematskim modelima, klasi modela strojnog učenja pogodnih za analizu tematske strukture teksta. Istraživanje obuhvaća razvoj postupaka primjene tematskih modela na otkrivanje medijskih tema i mjerenje njihove zastupljenosti te razvoj računalnih alata za unaprijeđenje i provedbu tih postupaka. Ti alati obuhvaćaju metode vrednovanja tematskih modela te programsku potporu za implementaciju postupaka analize agende i vrednovanja modela. Primjena postupaka na analizu medijskih tekstova brzo je pokazala potrebu za razvojem novih metoda vrednovanja tematskih modela radi povećanja efikasnosti na modelima temeljenih postupaka. Iz tog je razloga poseban naglasak istraživanja bio na razvoju i analizi metoda vrednovanja tematskih modela. Prvo je provedeno istraživanje postupaka primjene tematskih modela na analizu medijske agende. Na temelju istraživanja postojećih postupaka predložen je poboljšani postupak koji se sastoji od tri koraka: koraka otkrivanja tema, koraka definicije tema i koraka mjerenja tema. Predloženi postupak otklanja uočene nedostatke ranijih metoda: upotrebu samo jednog modela za otkrivanje tema, nemogućnost prilagodbe i definicije novih tema te izostanak kvantitativnog vrednovanja metoda mjerenja. Postupak je primijenjen u dvije analize medijske agende provedene na zbirkama američkih i hrvatskih političkih vijesti. Na temelju opažanja i podataka iz tih analiza uočena je potreba za mjerom interpretabilnosti tema modela te za metodom mjerenja pokrivenosti skupa koncepata od strane modela. Drugi istraženi problem bio je problem mjerenja interpretabilnosti tema modela. Standardni pristup ovom problemu je mjerenje semantičke koherentosti tema, a postojeće mjere koherentnosti temelje se na računanju koherentosti skupa uz temu vezanih riječi. Ove mjere pokazale su se nepogodnima u slučaju prolaznih medijskih tema karakteriziranih semantički nepovezanim riječima. Predložena je nova klasa mjera koherentosti medijskih tema temeljenih na uz teme vezanim dokumentima. Vrednovanje niza predloženih mjera na skupovima engleskih i hrvatskih medijskih tema otkrilo je najbolju mjeru koja računa koherentnost agregacijom lokalne povezanosti grafa dokumenata. Provedena je kvantitativna i kvalitativna usporedba razvijenih mjera dokumentne koherentosti s postojećim mjerama koherentnosti riječi koja je otkrila komplementarnost ova dva tipa mjera. Treći istraženi problem je problem pokrivenosti tema, motiviran podacima iz primjene postupka analize medijske agende, koji su pokazali da jedan tematski model pokriva samo dio svih otkrivenih koncepata. Problem pokrivenosti nadilazi domenu medijskih tekstova i unatoč važnosti ovog problema dosadašnja istraživanja na tu temu su rudimentarana. Problem pokrivenosti razmotren je u općenitosti i definiran kao problem mjerenja poklapanja između skupa automatski naučenih tema modela i skupa referentnih tema koji sadrži od ljudi uočene koncepte. Predložena je metoda izrade skupa referentnih tema i dvije metode mjerenja pokrivenosti temeljene na računanju poklapanja tema. Predložene mjere vrednovane su na dva raznorodna skupa podataka, medijskom i biološkom, te primijenjene na analizu četiri različite klase standardnih tematskih modela. Završni korak istraživanja postupka analize medijske agende bio je poboljšanje postupka na temelju predloženih metoda vrednovanja tematskih modela i iskustava iz primjena postupka na analizu hrvatskih i američkih medija. Glavna poboljšanja odnose se na korak eksplorativne analize odnosno otkrivanja tema i temelje se na razvijenim mjerama pokrivenosti i dokumentne koherentosti tema. Ova poboljšanja imaju za cilj brže otkrivanje većeg broja koncepata. Ostala poboljšanja odnose se na povećanje efikasnosti postupka interpretacije tema modela. Tijekom istraživanja postupka analize medijske agende i metoda vrednovanja tematskih modela uočen je niz problema vezanih uz upotrebu, izgradnju, pohranu i dohvat tematskih modela i vezanih resursa. Ovi problemi javljaju se kod implementacije grafičkog korisničkog sučelja za provedbu postupka i kod provedbe eksperimenata vrednovanja. Rješavanju ovih problema pristupilo se sustavno i oblikovan je radni okvir za izgradnju i upravljanje resursima u tematskom modeliranju. Arhitektura okvira temelji se na četiri načela koja u kombinaciji definiraju općenitu i fleksibilnu metodu izrade programske potpore za primjenu i vrednovanje tematskih modela. Razvijeni su i grafičko korisničko sučelje za eksplorativnu analizu i potporu mjerenju zastupljenosti tema te aplikacija namijenjena izradi zbirki medijskih tekstova koja tijekom duljeg vremenskog razdoblja sakuplja tekstove iz niza web-izvora.

Medijska agenda ; tematski modeli ; vrednovanje tematskih modela ; koherentnost tema ; pokrivenost tema ; mjere udaljenosti tema ; izgradnja tematskih modela ; nenadzirano učenje ; nadzirano učenje

nije evidentirano

engleski

Computational Methods for Modelling and Analysis of the Media Agenda Based on Machine Learning

nije evidentirano

Media agenda ; Topic models ; Topic model evaluation ; Topic coherence ; Topic coverage ; Topic distance measures ; Topic model construction ; Unsupervised learning ; Supervised learning

nije evidentirano

Podaci o izdanju

215

11.06.2019.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Fakultet elektrotehnike i računarstva

Zagreb

Povezanost rada

Računarstvo

Poveznice