Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kulturološka preplitanja i međusobni odnosi katoličkih i pravoslavnih kršćana u vjerskopolemičkim dijelovima katekizama i molitvenika Antuna Kanižlića (CROSBI ID 681779)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Šutalo, Goranka Kulturološka preplitanja i međusobni odnosi katoličkih i pravoslavnih kršćana u vjerskopolemičkim dijelovima katekizama i molitvenika Antuna Kanižlića // Bogoslovlje i duhovni život Karlovačke mitropolije / Vukašinović, Vladimir (ur.). Beograd, 2019. str. 47-71

Podaci o odgovornosti

Šutalo, Goranka

hrvatski

Kulturološka preplitanja i međusobni odnosi katoličkih i pravoslavnih kršćana u vjerskopolemičkim dijelovima katekizama i molitvenika Antuna Kanižlića

Slavonski isusovac Antun Kanižlić kao vjerskopolemički pisac istaknuo se ponajprije svojim znanstvenim djelom, teološkom i crkvenopovijesnom raspravom Kamen pravi smutnje velike (Osijek, 1780), izdanom posthumno, paradigmatskome primjeru osamnaestostoljetne isusovačke kontroverzistike na narodnome jeziku. Vjerskopolemički dijelovi, usmjereni prvenstveno prema pravoslavnim kršćanima, pojavljuju se međutim i u dvama katekizmima (Obilato duhovno mliko 1754 ; Mala i svakom potribna bogoslovica 1764) te u dvama molitvenicima (Primogući i sardce nadvladajući uzroci 1760 ; Bogoljubnost molitvena 1766). Iako vjerskopolemički dijelovi navedenih Kanižlićevih katekizama i molitvenika ne pripadaju djelima teološke kontroverzistike u užem smislu, mogu poslužiti kao dobar primjer infiltracije vjerskopolemičke problematike i u djela kojima to nije glavna svrha. Antun Kanižlić tri je godine (1726−1729) slušao teologiju na isusovačkom Sveučilištu u Trnavi koje je svakako imalo snažan utjecaj na književno-teološki rad slavonskog isusovca. Upravo je u sveučilišnoj trnavskoj tiskari Kanižlić i tiskao svoj popularni katekizam Mala i svakom potribna bogoslovica. S obzirom na naslovnu temu, u radu se pozornost također pridaje kulturološkim (i obrazovnim) preplitanjima katolika i pravoslavaca koju zorno ilustrira primjer srpskog književnog povjesničara Milorada Pavića koji uspoređuje naslove Obilato duhovno mliko (1754) Antuna Kanižlića i Apostolsko mleko (1763) Zaharije Orfelina čija srodnost vjerojatno nije sasvim slučajna jer je u oba primjera riječ o katekizmima koji su mogli, kako to navodi Pavić, nastati i kao protureakcije u okviru polemičke književnosti (Pavić 1970: 56). Ta će se preplitanja nastojati ukratko ilustrirati i kroz kraće komparativne osvrte na djela pravoslavnih pisaca ; Epitom (1741) Dionisija Novakovića i Ortodoksos omologiju (1758) Pavla Nenadovića kao primjere “zrcalne veze” između polemičke metode pravoslavnih i katoličkih pisaca.

Antun Kanižlić ; katekizmi ; molitvenici ; vjerskopolemički elementi ; katolici i pravoslavci ; kulturološka (obrazovna) preplitanja ; zrcaljenje polemičkih metoda (Dionisije Novaković, Pavle Nenadović)

nije evidentirano

engleski

Cultural Interlacements and relations between Catholic and orthodox Christians in the religiopolemic parts of Antun Kanižlić’s Catechisms and Prayer books

nije evidentirano

Antun Kanižlić ; catechisms ; prayer books ; religio-polemic elements ; Catholics and Orthodox Christians ; cultural (educational) interlacements ; mirroring of the polemic methods (Dionisije Novaković, Pavle Nenadović)

nije evidentirano

Podaci o prilogu

47-71.

2019.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Bogoslovlje i duhovni život Karlovačke mitropolije

Vukašinović, Vladimir

Beograd:

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti