Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Tržišna vrijednost prirodnog plina u sektoru kućanstava i usluga (CROSBI ID 335945)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Matić, Davor Tržišna vrijednost prirodnog plina u sektoru kućanstava i usluga / Prof.dr.sci. Miljenko Šunić, dipl. ing. (mentor); Zagreb, Rudarsko-geološko-naftni fakultet, . 2002

Podaci o odgovornosti

Matić, Davor

Prof.dr.sci. Miljenko Šunić, dipl. ing.

hrvatski

Tržišna vrijednost prirodnog plina u sektoru kućanstava i usluga

Vrijednost prirodnog plina možemo promatrati sa stanovišta energetskog sustava u cjelini, ili sa stanovišta potrošača. Promjene koje prirodni plin uzrokuje u cjelokupnom energetskom sustavu pojedinog područja, a u smislu povećanja njegove efikasnosti sa (prije svega) energetskog i ekološkog stanovišta, mogu se utvrditi putem tzv. "least-cost planning" metoda. Primjenom ove metodologije, nastoji se pronaći ekonomski optimalno rješenje za energetski sustav u cjelini, uzevši u obzir i društvenu korist, kao i željene ekološke ciljeve. Vrijednost prirodnog plina sa stanovišta energetskog sustava (promatranog područja) u cjelini može se naznačiti kroz pouzdanost opskrbe, benefit jednog sustava u odnosu na drugi, te ekologiju. I kod "least-cost planning" metoda, najpovoljnije rezultate daje rješavanje energetskih potreba promatranog područja uporabom ekološki prihvatljivih primarnih oblika energije. Drugim riječima, uporaba primarnih oblika energije izravno kod potrošača, bez potrebe za energetskim transformacijama u cilju proizvodnje sekundarnih energenata (poput električne energije) povećava efikasnost energetskog sustava.Promatramo li vrijednost prirodnog plina sa stanovišta potrošača, tada govorimo o njegovoj tržišnoj vrijednosti u užem smislu. Da ne bi bilo zabune, tržišna vrijednost je pokazatelj, odnosno, numerička veličina koja se može izračunati za sve vrste roba čija ponuda postoji na tržištu, a za koje postoji mogućnost supstitucije nekom drugom vrstom robe, a za zadovoljavanje istih potreba korisnika. Tržišna vrijednost kao rezultat daje onu maksimalnu prodajnu cijenu koju roba koju promatramo može imati, a da se po konkurentnosti izjednači sa promatranom konkurentnom robom, za zadovoljavanje istih potreba korisnika, odnosno, za istu razinu pružene usluge, uzevši u obzir (što je naročito važno) ukupne troškove na razini korisnika. Kod izračuna tržišne vrijednosti prirodnog plina, polazimo od činjenice da je prirodni plin roba kao i svaka druga, te kao takva kotira na tržištu, natječući se sa konkurentnim energentima koji također mogu zadovoljiti toplinske potrebe korisnika. Tržišna vrijednost prirodnog plina je u tom slučaju ona maksimalna prodajna cijena koju prirodni plin može imati, a da bude konkurentan drugom promatranom energentu (ili kombinaciji energenata), promatrajući ukupne troškove jednog i drugog energenta na strani korisnika. Za razliku od "least-cost planning" metoda, kod izračuna tržišne vrijednosti se ne uzima u obzir društvena dobrobit, rad energetskog sustava u cjelini ili ekologija, već isključivo njegova vrijednost na tržištu, ako se koncentriramo samo na potrebe korisnika, uz pretpostavku da će se odlučiti za onaj energent čiji su ukupni troškovi uporabe najmanji. U trenutku izbora teme magistarske radnje, prodajna cijena prirodnog plina iz distributivnog sustava za krajnje potrošače u sektoru domaćinstava bila je znatno niža u odnosu na konkurentne energente, koji pružaju jednaku razinu komfora grijanja. Premda je postalo jasno da je povećanje prodajne cijene nužno, nije postojao odgovor na pitanje koja je prodajna cijena prirodnog plina realna, a da istovremeno njegova konkurentnost ostane sačuvana. Usporedba pojedinih energenata njihovim svođenjem na istu energetsku jedinicu, uz korekciju za stupanj efikasnosti trošila (izračun pariteta), ne daje ni približno točne rezultate, barem kad su novi potrošači u pitanju. Kako bi usporedba konkurentnosti pojedinih energenata bila potpuna, potrebno je uz troškove energije, u obzir uzeti i troškove trošila i opreme, pratećih naknada, montaže i održavanja. Utvrđeno je da dosad, za područje Republike Hrvatske, nije izrađena sveobuhvatna analiza na ovaj način. S druge strane, potencijalni investitori, naročito zainteresirani za plinofikaciju dosad neplinoficiranih područja, često su zahtijevali njeno izračunavanje. Program za izračun tržišne vrijednosti prirodnog plina je razvijen u programu MS Excell, a u stanju je:° paralelno obraditi tri zasebna područja (u ovom slučaju županije, ali područje može biti i veće npr. regija, odnosno manje, poput naselja ili gradova) za koja postoje osnovni podaci o specifičnoj potrošnji ; ° analizirati velik broj primjera obiteljskih kuća i stanova u stambenim zgradama širokog raspona površina i broja soba ; ° izvršiti proračun tržišne vrijednosti u odnosu na velik broj različitih kombinacija korištenih sustava za grijanje, kuhanje i pripremu tople vode uporabom postojećih tehnologija, od pojedinačnog grijanja na ogrijevno drvo putem kuhinjskog štednjaka i pripremom tople vode na električnu energiju, do npr. sustava za centralno grijanje na ukapljeni naftni plin iz (kupljenog ili unajmljenog) malog spremnika u kombinaciji sa solarnim kolektorima ; ° uz osnovni set ulaznih podataka, izraditi i dvije dodatne analize osjetljivosti, uz zajednički prikaz svih dobivenih rezultata.U osnovnom scenariju model analizira ukupno 476 slučajeva (odnosno, kako program paralelno provodi tri scenarija, ukupan broj analiziranih slučajeva, za jednu županiju iznosi 3 x 476 = 1.428, a za sve tri županije 4.284).Konkurentna (tržišna cijena, tržišna vrijednost) prirodnog plina izračunata za tri karakteristična područja u Republici Hrvatskoj: za područje Istarske županije kao predstavnika jugozapadne regije, Splitsko-dalmatinske županije kao predstavnika južne regije, te za grad Zagreb kao predstavnika sjeverozapadne regije. Na svim je navedenim područjima provedeno i anketiranje potrošača iz sektora domaćinstava. Površine obitavališta za koje je izvršen proračun, te pripadni broj soba, najčešće su se pojavljivali u anketnom uzorku. Tržišna vrijednost plina izračunata je za sve zadane površine i tipove obitavališta, odnosno, navedene županije, u odnosu na ukupne troškove cijelog niza konkurentnih energenata, odnosno, sustava grijanja tj. u odnosu na pojedinačno i/ili centralno grijanje (u kombinaciji sa solarnim grijanjem ili bez njega) na ekstra-lako loživo ulje, ogrijevno drvo, mrki ugljen ili lignit, električnu energiju, ukapljeni naftni plin iz malog spremnika (u dvije varijante: kupljeni, odnosno, unajmljeni mali spremnik), centralno grijanje iz kotlovnice zgrade itd...Kod prikaza rezultata, za svaki je analizirani slučaj izvršena usporedba tržišne cijene prirodnog plina, uzevši u obzir sveukupne troškove i moguće prodajne cijene prirodnog plina, uzevši u obzir samo varijabilne troškove tj. samo troškove goriva.Drugo pitanje koje se postavlja jest što utječe na odluku potrošača da izabere odgovarajući energent, odnosno, sustav grijanja. Analizirani su rezultati ankete provedene u sve tri županije, pri čemu se nastojalo utvrditi parametre od utjecaja. Točnije, da li na odluku potrošača o prelasku na prirodni plin utječu prije svega ekonomski kriteriji i mogućnosti financiranja ili oni nisu od presudnog značaja. Dodatno, nastojalo se utvrditi u kojoj su mjeri domaćinstva financijski sposobna za prijelaz na prirodni plin, za što je izrađen dodatni model. Zadatak je modela procijeniti koliko bi domaćinstava bilo (financijski) sposobno prijeći na prirodni plin, a ne koliko bi to zaista i željelo, što je zadatak marketinga (da od procjenjenog potencijala potrošnje promotivnim aktivnostima pridobije čim veći broj domaćinstava). Zasad je simulacija provedena za područje Istarske županije.Ovaj je rad stoga podijeljen u tri dijela. U prvom dijelu izračunata je tržišna vrijednost (tržišna cijena) prirodnog plina u sektoru domaćinstava, u drugom je izvršena analiza elemenata koji bi mogli utjecati na odluku potrošača (domaćinstva) o prelasku na prirodni plin, a u trećem njihova financijska sposobnost za taj prijelaz, odnosno, mogućnost penetracije prirodnog plina na toplinsko tržište u sektoru domaćinstava na analiziranom području.

tržišna vrijednost; prirodni plin; model; «; cost-plus»; princip; «; least-cost planning»;; metodologija; simulacija odluke potrošača

nije evidentirano

engleski

Market value of natural gas in the households and services sector

nije evidentirano

market value; natural gas; model; cost-plus pricing; least-cost planning; decision making simulation model

nije evidentirano

Podaci o izdanju

106

12.04.2002.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Rudarsko-geološko-naftni fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Elektrotehnika