Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Ekonomski učinci pomorskog prometa i transporta u funkciji gospodarskog razvoja (CROSBI ID 429527)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Mihanović, Vice Ekonomski učinci pomorskog prometa i transporta u funkciji gospodarskog razvoja / Ivana Barković Bojanić (mentor); Osijek, Ekonomski fakultet u Osijeku, . 2018

Podaci o odgovornosti

Mihanović, Vice

Ivana Barković Bojanić

hrvatski

Ekonomski učinci pomorskog prometa i transporta u funkciji gospodarskog razvoja

Prometni sektor jedan je od najjačih čimbenika ekonomskog i regionalno uravnoteženog razvoja koji ima značajan učinak na nacionalnu umreženost te omogućuje dostupnost svjetskom tržištu. Pomorski promet kao dio nacionalnog prometnog sustava dobiva još više na značaju, ako se uzme u obzir kako je jedan od glavnih značajki suvremene tržišne utakmice globalizacija, čiji je temelj jeftin i masovni prijevoz sirovina i roba diljem svijeta. Naime, u vrijeme otvorenog svjetskog tržišta na kojemu se pojavljuje sve veći i raznovrsniji broj roba, ne čudi sve veća potreba za njihovom (međunarodnom) razmjenom, posebice morima i oceanima. Otprilike 80 % svjetske trgovine po volumenu i 70% po vrijednosti odvija se morem. Osim kao medija prijevoza, more i oceani predstavljaju važan čimbenik europskog gospodarstva te imaju veliki potencijal za inovacije i rast. Upravo je pomorstvo i pomorski sektor naglašen u EU 2020 strategiji za pametni, održivi i uključivi rast. Danas plavo gospodarstvo nudi otprilike 5.4 milijuna poslova i generira bruto dodanu vrijednost od 500 milijardi EUR godišnje. Ova doktorska disertacija bavi se istraživanje ekonomskih učinaka pomorskog prometa i transporta u funkciji gospodarskog razvoja. Drugim riječima, propituje se u kojoj mjeri su ekonomski učinci prometa prepoznati kao potencijalni akceleratori gospodarskog razvoja Republike Hrvatske s obzirom da je ona u međunarodnom okruženju prepoznata kao pomorska zemlja u kojoj su neke od najvažnijih grana gospodarstva vezane uz more, odnosno uz pomorstvo. Svrha je istraživanja istražiti utjecaj ekonomskih učinaka pomorskog prometa i transporta na gospodarski razvoj s posebnim fokusom na gospodarski razvoj Splita. Grad Split prirodno se nameće kao uži fokus ove doktorske disertacije s obzirom da su u Splitu zastupljeni različiti oblici pomorskog prometa i transporta, te predstavlja idealnu platformu za znanstvenu i praktičnu raspravu o značaju pojedinog oblika pomorskog prometa i transporta za gospodarstvo Splita. Posebno se multiplicira pomorski promet na brzorastući turizam u Splitu. Ciljevi provedenog teorijskog i empirijskog istraživanja bili su višestruki, a očituju se u sistematiziranju teorijskih i empirijskih spoznaja o utjecaju pomorskog transporta i prometa na uravnoteženi i održivi razvoj nacionalnog gospodarstva zatim u analiziranju potencijala pomorstva u Republici Hrvatskoj s posebnim osvrtom na grad Split te u konačnici u sugeriranju smjernica za poboljšanje splitskog pomorskog poslovanja i poslovanja morskih luka uz podršku Ministarstva, udruženja luka, lučkih uprava i važnijih sudionika u njihovu poslovanju. Ove smjernice mogu poslužiti svim lučkim upravama i ostalim poslovnim sustavima u području pomorstva za razvoj vlastitog, specifičnog modela organizacije i menadžmenta koji na najbolji način omogućuje korespondiranje s poslovnim okruženjem. Disertacija je podijeljena na teorijski i empirijski dio. Teorijski dio disertacije u središte pozornosti stavlja teorijsku raspravu o pomorstvu kao gospodarstvenoj djelatnosti i pomorskom gospodarstvu koje u novije doba sve više privlači pozornosti znanstvenika i donositelja javno-političkih odluka s obzirom na višestruke utjecaje koje pomorstvom ima na gospodarski i društveni razvoj. Empirijski dio disertacije se bavi znanstvenim verificiranjem postavljenih hipoteza na temelju provedenog istraživanja. Kao metoda prikupljanja podataka korišten je strukturirani upitnik kojim su se prikupljala stajališta koncesionara, a koji obavljaju gospodarsku aktivnost na lučkom području grada Splita. Kao korektivna metoda poslužio je intervju s izabranim stručnjacima iz djelatnosti koje sudjeluju u pomorskom prometu i transportu luke Split, ali im to nije primarna gospodarska komponenta. Podatci prikupljeni provedenom anketom analizirani su kvantitativnim metodama, statističkim programom IBM SPSS Statistics. Statistička analiza obavljena je pomoću deskriptivne statistike (postotci, srednje vrijednosti, mjere disperzije), neparametrijskih statističkih testova: Spearmanova korelacijska analiza, Friedmanov test, test predznaka, Hi-kvadrat test. Ova je doktorska disertacija dala svoj znanstveni i aplikativni prilog u daljnjem promišljanju ekonomskih učinaka pomorskog prometa i transporta na gospodarski razvoj, a koji može poslužiti kao poticaj i motivacija za daljnja istraživanja ove aktualne teme. Jednako tako može poslužiti nositeljima javnih politika u kreiranju strategija i mjera kojima bi se učinci pomorskog prometa i transporta višestruko odrazili na gospodarski razvoj i povećanje nacionalne konkurentnosti u doba obilježeno intenzivnim promjenama i trendovima koje donosi globalizacija.

pomorstvo ; pomorski promet i transport ; plavi rast ; gospodarski razvoj ; integrirana pomorska politika

nije evidentirano

engleski

The economic impact of maritime traffic and transport in service of economic development

nije evidentirano

maritime affairs ; maritime traffic and transport ; blue growth ; economic development ; integrated maritime policy

nije evidentirano

Podaci o izdanju

196

28.02.2018.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Ekonomski fakultet u Osijeku

Osijek

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport