Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi (CROSBI ID 680981)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Židak, Nenad ; Mrvoš‐Sermek, Draginja Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi // 26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : Knjiga sažetaka / Galić, Nives ; Rogošić, Marko (ur.). Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI), 2019. str. 247-247

Podaci o odgovornosti

Židak, Nenad ; Mrvoš‐Sermek, Draginja

hrvatski

Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi

Izvođenje kemijskih pokusa dio je iskustvenoga učenja i temeljna aktivnost u nastavi kemije, a zahtjeva uključenost kognitivnih procesa opažanja, sporazumijevanja i rasuđivanja. U radionici Sapuni i detergenti – zelena kemija u nastavi, osmišljenoj prema uzoru na rad Seta Senga i suradnikā [1], predstavljen je prijedlog pripreme nastavnoga sata za četvrte razrede gimnazija i strukovnih škola s detaljno razrađenim radnim listićem za učenike i uputom za izradu jednostavnog fotometra (slika 1) [1, 2]. Pokus se temelji na fotometrijskom određivanju masenog udjela tenzida natrijeva dodecil-sulfata u otopinama uporabom kationske boje gencijana violet i anionske briljantno plave. Umjesto organskih otapala, za ekstrakciju se koristi akrilno platno koje se svojim svojstvima uklapa u načela zelene kemije [3]. Tijekom provedbe pokusa učenika se potiče na razvijanje čitalačke pismenosti, nadogradnju temeljnih kemijskih pojmova i koncepata, preciznosti u mjerenju, razvijanje vještine prikazivanja i tumačenja rezultata i razlikovanje kemijskih metoda za određivanje nepoznatih koncentracija tvari u otopini [2]. Potencijal ove metode jest u ostvarenju korelacija s ishodima sadržaja više nastavnih predmeta: 1. tehnička kultura, izraditi jednostavni fotometar ; 2. fizika, okarakterizirati reflektanciju, apsorptanciju i transmitanciju te svojstva i principe rada instrumenta ; 3. kemija, razviti analitičku metodu kombinacijom različitih kemikalija, boja, detergenata i tkanina ; 4. biologija, mjeriti analitičkom metodom abiotičke ekološke čimbenike vodenih ekosustava ; 5. informatika, unaprijediti instrument hardverskom i softverskom digitalizacijom. Ovakav integrirani pristup poučavanju i navedene međupredmetne korelacije mogu biti osnova za koncipiranje učeničkog istraživačkog projekta. Slika 1: Dijelovi za izradu jednostavnog fotometra te prikaz (A) odozdo i (B) odozgo. [1] Reference: [1] S. Seng, M. Kita, R. Sugihara, J. Chem. Educ., 84 (2007) 1803-1805. [2] N. Židak, Sapuni i detergenti, Diplomski rad (metodički dio, mentor D. Mrvoš- Sermek), Prirodoslovno-matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, 2014. [3] N. Židak i N. Osmanagić Bedenik, The Challenge of Green Chemistry, https://www.bib.irb.hr/939645 ; posjećeno 7. 1. 2019.

zelena kemija ; poučavanje kemije ; fotometrija ; koncentracija detergenta

nije evidentirano

engleski

Soaps and detergents – green chemistry in teaching

nije evidentirano

green chemistry ; teaching chemistry ; photometry ; detergent concentration

nije evidentirano

Podaci o prilogu

247-247.

2019.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera : Knjiga sažetaka

Galić, Nives ; Rogošić, Marko

Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI)

978-953-6894-67-3

Podaci o skupu

26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera (26HSKIKI) ; 4. simpozij Vladimir Prelog

radionica

09.04.2019-12.04.2019

Šibenik, Hrvatska

Povezanost rada

Interdisciplinarne prirodne znanosti, Kemija, Obrazovne znanosti

Poveznice