Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti (CROSBI ID 679986)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Čekolj, Nadja
hrvatski
Školski volonterski programi u funkciji razvoja građanstva održivosti
Građanin održivosti jedan je od novijih pojmova u paradigmama odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te objedinjuje pojmove koji se koriste u literaturi kao što su ekološko, demokratsko, odgovorno i aktivno građanstvo. Sam pojam održivost često se smatra apstraktnim i nejasnim te se najčešće poistovjećuje samo s jednom njegovom dimenzijom - ekološkom (Rončević, Ledić i Ćulum, 2008), dok novi koncept građanina održivosti podrazumijeva četiri dimenzije održivog razvoja - društvenu, ekonomsku, ekološku i političku (UNESCO, 2015). Nacionalna istraživanja ukazuju na nedostatno razvijene građanske kompetencije mladih, nedovoljno znanje u područjima ljudskih prava, politike, demokracije, nedostatak socijalnih vještina te prisutnost nedemokratskih vrijednosti (prema Kovačić i Horvat, 2016), odnosno ukazuju na činjenicu da mladi u Hrvatskoj ne posjeduju kvalitete građana održivosti. Neki autori naglašavaju da su svi akteri važni za socijalizaciju zakazali (Ilišin, 2015), da nisu osigurani odgovarajući uvjeti koji bi pripremili djecu i mlade da postanu građani održivosti. Školski volonterski programi (ŠVP) doprinose razvoju demokratske promjene i osnaživanja građana na način da se mlade uključi u zajednicu u kojoj žive te imaju priliku na razne načine doprinijeti razvoju svoje zajednice (Ćulum, Gvozdanović i Baketa, 2016 ; Quintellier, 2008 ; Learning and Skills Network, 2007), a samim time stječu kompetencije za građane održivosti. Svrha rada je prikazati dosadašnje spoznaje o ulozi ŠVP u stjecanju kompetencija važnih za građane održivosti, s posebnim naglaskom na sve četiri dimenzije održivog razvoja. Ključna uloga ŠVP je odgoj i obrazovanje učenika za njihovu buduću ulogu građana održivosti na način da im se osigura prostor za učenje kroz iskustvo i djelovanje što je zasebno istaknuto i u Zakonu o volonterstvu (2007). Sudjelovanjem u školskim volonterskim programima, mladi se uključuju u aktivnosti koje im omogućuju vježbanje demokracije, te učenje i vježbanje svoje uloge građanina kroz diskusiju, širenje vidika, promišljanje i prosuđivanje. Neki autori ŠVP nazivaju još i školama za demokraciju (Ćulum i sur., 2016 ; Quintelier, 2008). ŠVP imaju višestruku korist za sve aktere - mladi stječu kompetencije potrebne da bi postali građani održivosti, povećava se kvaliteta odnosa između nastavnika i učenika, škola postaje bolje povezana sa zajednicom kroz izgradnju mreže suradničkih organizacija (Šimunković, Forčić, Milinković, Kamenko i Šehić-Relić, 2014). Dosadašnja istraživanja sustavno pokazuju da participacija mladih u volonterskim programima i društvenim aktivnostima ima utjecaj na aktivni društveni angažman i u odrasloj dobi (Hanks, 1981 ; Youniss i sur., 1997 ; McFarland i Thomas, 2006 ; prema Quintelier, 2008). Stvaranjem generacija građana održivosti ostvaruje se cilj ŠVP – osposobljavanje građana koji su spremni na izazove budućnosti.
građanstvo održivosti, školski volonterski programi, dimenzije održivog razvoja
nije evidentirano
engleski
School Volunteering Programmes in Service of Sustainable Development
nije evidentirano
sustainability citizenship, school volunteering programmes, sustainable development dimensions
nije evidentirano
Podaci o prilogu
15-16.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjiga sažetaka DOKON 2018
Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša
Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci
978-953-7975-81-4
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096