Razlike između roditelja i odgajatelja u procjeni dječjih socio-emocionalnih kompetencija (predškolska dob) (CROSBI ID 428139)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Draganja, Ana
Ljubetić, Maja
hrvatski
Razlike između roditelja i odgajatelja u procjeni dječjih socio-emocionalnih kompetencija (predškolska dob)
Emocionalna inteligencija (eng. emotional intelligence ; IE ili EQ) je skup sposobnosti prepoznavanja, razumijevanja, označavanja, pokazivanja i regulacije vlastitih, ali i tuđih emocija zbog čega se EI često promatra kroz dvije kompetencije: personalnu (intrapersonalnu) i socijalnu (interpersonalnu) kompetenciju. Socijalna kompetencija obuhvaća sve socijalne, emocionalne i kognitivne vještine koje objedinjuju međuovisnost pojedinca i okoline što u konačnici podrazumijeva uspješne socijalne interakcije. Mnoga su istraživanja dokazala povezanost između razvijenosti djetetove socijalne kompetencije s budućim uspjehom u svim područjima života jer je socijalna kompetencija temelj na kojem se grade očekivanja za buduće interakcije s drugima i na kojima djeca razvijaju percepciju vlastitog ponašanja. Od iznimne je važnosti da dijete razvije vještine razumijevanja vlastitih i tuđih emocija, empatiju i prosocijalna ponašanja, pri čemu će najvažniji čimbenik socijalnog razvoja biti socijalna interakcija koju dijete ostvaruje s roditeljima, odgajateljima i ostalima u njegovoj okolini. Roditelji su primarni skrbnici i djeca u najranijim godinama najviše uče od njih, ali ne treba zanemariti i veliki utjecaj koji na djecu imaju odgajatelji. Roditelji i odgajatelji su prvi primjeri i uzori primjerenih socijalnih ponašanja, a najbolji će rezultati kod djece biti ako su socio-emocionalne kompetencije roditelja i odgojitelja visoko razvijene i međusobno usklađene te usmjerene zajedničkom cilju. U empirijskom dijelu su prikazani rezultati istraživanja u kojem je sudjelovalo 347 roditelja i 60 odgojitelja koji su procjenjivali 347 djece (190 djevojčica i 155 dječaka) u dobi od 4. do 6. godine. Iz dobivenih je rezultata vidljivo da su i odgajatelji i roditelji visoko procijenili razvijenost dječjih kompetencija. No, značajna je razlika utvrđena za procjene interpersonalnih snaga i uključenosti u obitelj pri čemu su odgojitelji u odnosu na roditelje višim procijenili snage djeteta. I roditelji i odgajatelji su višim procijenili interpersonalne snage i uključenost u obitelj djevojčica nego dječaka. U procjenama intrapersonalnih i afektivnih snaga nisu utvrđene značajne razlike između roditeljskih i odgojiteljskih procjena.
dijete, emocionalna inteligencija, odgajatelji, roditelji, socijalna kompetencija
nije evidentirano
engleski
Differences between parents and educators in assessing the child’s socio-emotional competencies (early childhood)
nije evidentirano
child, emotional intelligence, educators, parents, social competence
nije evidentirano
Podaci o izdanju
67
08.07.2019.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Splitu
Split