Ispitivanje viših kognitivnih razina u ispitima državne mature u Republici Hrvatskoj ‒ primjer ispita iz Geografije (CROSBI ID 678297)
Prilog sa skupa u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Vranković, Biljana ; Vuk, Ružica ; Tretinjak, Ira
hrvatski
Ispitivanje viših kognitivnih razina u ispitima državne mature u Republici Hrvatskoj ‒ primjer ispita iz Geografije
U radu su prikazane promjene strukture ispita i rezultati analiza ispita državne mature iz Geografije provedenog na ljetnom roku školske godine 2016./2017. U ispitu je povećan udio zadataka kojima se ispituju obrazovni ishodi na višim kognitivnim razinama u odnosu na zadatke kojima se ispituju činjenična znanja. Takvim pristupom nastoji se povećati razina kvalitete nastave i razina znanja, vještina i kompetencija koje bi svaki učenik trebao steći na kraju svojega srednjoškolskog obrazovanja, a time i potaknuti promjene u cjelokupnome obrazovnom sustavu. Geografija je izborni predmet na državnoj maturi koji se pristupnicima vrednuje za upis na studij geografije. Svrha je ispita selekcijska, tj. njime se žele razlikovati pristupnici koji postižu najbolje rezultate u tome nastavnom predmetu. Ispitivanjem obrazovnih ishoda na višim kognitivnim razinama nastoji se povećati prediktivna valjanost ispita državne mature i na temelju rezultata izdvojiti pristupnike koji će imati najbolji uspjeh na studiju. U radu je prikazana psihometrijska analiza cijelog ispita, zatim analiza prema sadržajnim područjima ispitivanja, vrstama zadataka i kognitivnim razinama, odnos ispitanih znanja i geografskih vještina te primjeri zadataka kojima se ispituju više razine znanja i geografskih vještina. Istraživanje je provedeno na uzorku od 383 pristupnika, a primijenjene su kvalitativne i kvantitativne metode. Rezultati pokazuju da se na temelju ovakve strukture ispita mogu izdvojiti najuspješniji učenici iz nastavnog predmeta Geografije. Ovo istraživanje pridonosi razvoju edukacijske geografije koja objašnjava zakonitosti stjecanja geografskih znanja i vještina kao i postignuća učenika koja su temelj cjeloživotnoga učenja, a neke spoznaje mogu pridonijeti unapređenju procesa učenja i poučavanja Geografije.
državna matura, geografija, ispit, kognitivne razine, postignuća, proces učenja i poučavanja
nije evidentirano
engleski
Examining higher cognitive processes in state mature examinations in Croatia ‒ Geography example
nije evidentirano
achievements, cognitive levels, Geography, examination, process of learning and teaching, state matura
nije evidentirano
Podaci o prilogu
467-485.
2018.
nije evidentirano
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Zbornik radova Odsjeka za pedagogiju
Dedić Bukvić, Emina ; Bjelan - Guska, Sandra
Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu
2490-2292
Podaci o skupu
2. Međunarodna znanstveno-stručna konferencija "Ka novim iskoracima u odgoju i obrazovanju"
predavanje
05.10.2018-06.10.2018
Sarajevo, Bosna i Hercegovina