Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Spolno specifične morfološko motoričke razlike u motoričkim znanjima jedanaestogodišnjih učenika (CROSBI ID 427336)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Babin, Bojan Spolno specifične morfološko motoričke razlike u motoričkim znanjima jedanaestogodišnjih učenika / Bavčević, Tonči ; Vlahović, Lidija (mentor); Split, Kineziološki fakultet u Splitu, . 2019

Podaci o odgovornosti

Babin, Bojan

Bavčević, Tonči ; Vlahović, Lidija

hrvatski

Spolno specifične morfološko motoričke razlike u motoričkim znanjima jedanaestogodišnjih učenika

Cilj provedenog istraživanja bio je utvrditi razlikuju li se jedanaestogodišnje učenice od učenika iste dobi u izvođenju testova motoričkih znanja konstruiranih od reprezentativnih nastavnih tema koje predviđa službeni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture za peti razred osnovne škole, te utvrditi djeluju li na navedene spolne razlike pojedine morfološke karakteristike i motoričke sposobnosti. Uzorak ispitanika sačinjavalo je 146 učenica i 149 učenika petih razreda osnovnih škola u Splitu, kronološke dobi 11 godina (± 6 mjeseci). Kolekcija podataka izvršena je primjenom 16 morfoloških mjera, 21 testa motoričkih sposobnosti i 7 testova motoričkih znanja. Primijenjene varijable imale su zadovoljavajuće metrijske karakteristike te su omogućile prikupljanje znanstveno valjanih informacija. Analiza univarijatnih razlika u motoričkim znanjima pokazala je da su učenice u prosjeku dobivale statistički značajno veće ocjene od učenika u stoju na rukama uz okomitu plohu dok su učenici bili bolji u padu naprijed preko ramena u dominantnu stranu, šutu s tla osnovnim načinom (rukomet) i šutu jednom rukom s prsiju iz mjesta (košarka). Diskriminacijska analiza značajnosti razlika između učenica i učenika bez i s uklonjenim djelovanjem (dekompozicijom varijance) morfoloških karakteristika i motoričkih sposobnosti u svakoj pojedinoj varijabli motoričkih znanja, ukazuje da su ukupne spolne razlike u motoričkim znanjima statistički značajne, a smanjuju se isključivanjem djelovanja morfologije i motorike. Istovremenim uklanjanjem djelovanja i morfologije i motorike spolne razlike u motoričkim znanjima se dodatno i značajno umanjuju do granične razine statističke značajnosti. Najveći doprinos ukupnim multivarijatnim razlikama pokazuje šut s tla osnovnim načinom (rukomet) i šut jednom rukom s prsiju iz mjesta (košarka). Eliminacijom djelovanja samo morfologije struktura diskriminacijske funkcije, a time i struktura razlika između spolova bitno se nije promijenila u odnosu na strukturu razlika pri eliminaciji samo motorike, ali i morfologije i motorike istovremeno. Eliminacijom djelovanja motorike na spolne razlike, promijenili su se doprinosi, a najviše u korist skoka uvis prekoračnom tehnikom „škare“ i stoja na rukama uz okomitu plohu. Analizom kovarijance testirana je univarijatna veličina doprinosa pojedinih morfoloških i motoričkih faktora na razlike između učenica i učenika u izvođenju motoričkih znanja. U tu svrhu je izvršena faktorizacija morfoloških i motoričkih varijabli, a dobivena su četiri morfološka i šest motoričkih faktora. Kod morfoloških faktora srednju veličinu djelovanja na spolne razlike u praćenim motoričkim znanjima ima voluminoznost dok preostala tri morfološka faktora imaju malu veličinu djelovanja. Faktor voluminoznosti djeluje statistički značajno i na spolne razlike u svim pojedinačnim motoričkim znanjima, longitudinalna dimenzionalnost skeleta na većinu, masno tkivo na manji broj, a transverzalna dimenzionalnost skeleta ne pokazuje razlike niti u jednom motoričkom znanju. Kod motoričkih faktora srednju veličinu djelovanja na spolne razlike u svim praćenim motoričkim znanjima ima eksplozivnost, a ostali motorički faktori imaju malu veličinu djelovanja. Eksplozivnost djeluje statistički značajno na spolne razlike i u svim pojedinačnim motoričkim znanjima, jakost i frekvencija pokreta na većinu, a preostali faktori na razlike u manjem broju varijabli. Za testiranje strukture djelovanja morfoloških karakteristika i motoričkih sposobnosti na razlike između učenica i učenika u izvođenju motoričkih znanja finalno je korištena dvosmjerna 3x2 analiza varijance i u tu svrhu su formirane skupine na osnovu niskih, srednjih i visokih rezultata u morfološkim i motoričkim faktorima. Time je omogućen dodatni uvid u kojoj zoni svojih rezultata morfološki i motorički faktori imaju veće ili manje djelovanje na razlike učenica i učenika u pojedinim motoričkim znanjima. Zaključno, rezultati ovog istraživanja pokazuju da morfologija i motorika u jednakoj mjeri djeluju na spolne razlike učenica i učenika u izvođenju motoričkih znanja te da njihova pojedinačna i skupna eliminacija dovodi do slične strukture preostalih multivarijatnih razlika.

motoričke manifestacije ; motoričko učenje ; tjelesna i zdravstvena kultura ; učenici petog razreda osnovne škole

nije evidentirano

engleski

Gender-specific morphological and motor differences in motor skills of eleven year old pupils

nije evidentirano

motor manifestations ; motor learning ; physical education ; primary-school fifth grade pupils

nije evidentirano

Podaci o izdanju

136

29.03.2019.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Kineziološki fakultet u Splitu

Split

Povezanost rada

Kineziologija