Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja (CROSBI ID 64306)

Prilog u knjizi | ostalo | domaća recenzija

Babić Leko, Mirjana ; Tkalčić, Mladenka ; Šimić, Goran Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja // Uvod u neuroznanost učenja i pamćenja / Šimić, Goran (ur.). Zagreb: Naklada Ljevak, 2019. str. 125-160

Podaci o odgovornosti

Babić Leko, Mirjana ; Tkalčić, Mladenka ; Šimić, Goran

hrvatski

Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja

Uspješno proučavanje staničnih mehanizama učenja i pamćenja na jednostavnim organizmima poput beskralježnjaka utrlo je put proučavanju molekula i signalnih putova, kao i promjena u regulaciji izraženosti gena uključenih u te procese i kod viših vrsta i kod čovjeka. Svi procesi nedeklarativnog učenja i pamćenja općenito se mogu kategorizirati u neasocijativne i asocijativne. Neasocijativno učenje nastaje u odgovoru na isti podražaj, a najvažniji oblici te vrste učenja jesu habituacija i senzitizacija. Habituacija nastaje zbog homosinaptičke depresije, a senzitizaciju posreduju interneuroni heterosinaptičkom facilitacijom. Asocijativno učenje nastaje kroz sparivanje dvaju ili više prethodno nepovezanih podražaja, a najvažnije su vrste klasično i operantno (instrumentalno) uvjetovanje. Klasičnim kondicioniranjem organizam uči o predvidljivoj naravi podražaja iz okoline, a posreduje ga facilitacija ovisna o aktivnosti koju vrše modulatorni interneuroni. Putem četiriju podvrsta operantnog kondicioniranja: pozitivnog i negativnog potkrepljivanja te kazne i izostavljanja odvija se velik dio učenja u svakodnevnom životu. Iako se implicitno i eksplicitno pamćenje međusobno izrazito razlikuju po neuroanatomskoj lokalizaciji struktura središnjeg živčanog sustava koje ih posreduju, na staničnoj i molekularnoj razini imaju neka zajednička obilježja. Tako obje vrste uključuju neke zajedničke molekule i putove, a od ključne im je važnosti sinteza novih mRNA i proteina te stvaranje novih sinapsi. Također, u obje vrste pamćenja dolazi do aktivacije cAMP – PKA – CREB-1 signalnog puta. Smatra se da je taj signalni put evolucijski jako konzerviran te predstavlja molekularni temelj dugoročnog pamćenja od beskralježnjaka pa sve do ljudi.

nedeklarativno učenje i pamćenje ; neasocijativno učenje i pamćenje ; asocijativno učenje i pamćenje ; deklarativno učenje i pamćenje ; dugoročna potencijacija ; dugoročna depresija

nije evidentirano

engleski

Cellular and molecular mechanisms of learning and memory

nije evidentirano

nondeclarative learning and memory ; non-associative learning and memory ; associative learning and memory ; long-term potentiation ; long-term depression

nije evidentirano

Podaci o prilogu

125-160.

objavljeno

Podaci o knjizi

Uvod u neuroznanost učenja i pamćenja

Šimić, Goran

Zagreb: Naklada Ljevak

2019.

978-953-355-174-6

Povezanost rada

Psihologija, Temeljne medicinske znanosti