Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja (CROSBI ID 64306)
Prilog u knjizi | ostalo | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Babić Leko, Mirjana ; Tkalčić, Mladenka ; Šimić, Goran
hrvatski
Stanični i molekularni mehanizmi učnja i pamćenja
Uspješno proučavanje staničnih mehanizama učenja i pamćenja na jednostavnim organizmima poput beskralježnjaka utrlo je put proučavanju molekula i signalnih putova, kao i promjena u regulaciji izraženosti gena uključenih u te procese i kod viših vrsta i kod čovjeka. Svi procesi nedeklarativnog učenja i pamćenja općenito se mogu kategorizirati u neasocijativne i asocijativne. Neasocijativno učenje nastaje u odgovoru na isti podražaj, a najvažniji oblici te vrste učenja jesu habituacija i senzitizacija. Habituacija nastaje zbog homosinaptičke depresije, a senzitizaciju posreduju interneuroni heterosinaptičkom facilitacijom. Asocijativno učenje nastaje kroz sparivanje dvaju ili više prethodno nepovezanih podražaja, a najvažnije su vrste klasično i operantno (instrumentalno) uvjetovanje. Klasičnim kondicioniranjem organizam uči o predvidljivoj naravi podražaja iz okoline, a posreduje ga facilitacija ovisna o aktivnosti koju vrše modulatorni interneuroni. Putem četiriju podvrsta operantnog kondicioniranja: pozitivnog i negativnog potkrepljivanja te kazne i izostavljanja odvija se velik dio učenja u svakodnevnom životu. Iako se implicitno i eksplicitno pamćenje međusobno izrazito razlikuju po neuroanatomskoj lokalizaciji struktura središnjeg živčanog sustava koje ih posreduju, na staničnoj i molekularnoj razini imaju neka zajednička obilježja. Tako obje vrste uključuju neke zajedničke molekule i putove, a od ključne im je važnosti sinteza novih mRNA i proteina te stvaranje novih sinapsi. Također, u obje vrste pamćenja dolazi do aktivacije cAMP – PKA – CREB-1 signalnog puta. Smatra se da je taj signalni put evolucijski jako konzerviran te predstavlja molekularni temelj dugoročnog pamćenja od beskralježnjaka pa sve do ljudi.
nedeklarativno učenje i pamćenje ; neasocijativno učenje i pamćenje ; asocijativno učenje i pamćenje ; deklarativno učenje i pamćenje ; dugoročna potencijacija ; dugoročna depresija
nije evidentirano
engleski
Cellular and molecular mechanisms of learning and memory
nije evidentirano
nondeclarative learning and memory ; non-associative learning and memory ; associative learning and memory ; long-term potentiation ; long-term depression
nije evidentirano
Podaci o prilogu
125-160.
objavljeno
Podaci o knjizi
Uvod u neuroznanost učenja i pamćenja
Šimić, Goran
Zagreb: Naklada Ljevak
2019.
978-953-355-174-6