Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Kulturnoantropološka analiza potrošačkih praksi i identiteta – robna kuća NAMA u centru Zagreba (CROSBI ID 427063)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Mihaljević, Lucija Kulturnoantropološka analiza potrošačkih praksi i identiteta – robna kuća NAMA u centru Zagreba / Povrzanović Frykman, Maja (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2013

Podaci o odgovornosti

Mihaljević, Lucija

Povrzanović Frykman, Maja

hrvatski

Kulturnoantropološka analiza potrošačkih praksi i identiteta – robna kuća NAMA u centru Zagreba

Doktorska disertacija jest kulturnoantropološka analiza potrošačkih praksi i identiteta, koja se temelji na dijakronijskom etnografskom istraživanju razvoja domaće potrošačke kulture na primjeru robne kuće Nama u centru Zagreba, osnovana kao trgovačka kuća Kastner i Öhler početkom dvadesetog stoljeća. Na temelju interdisciplinarne literature o razvoju potrošačkog društva, materijalnoj kulturi, modernizaciji maloprodaje, urbanizaciji, potrošačkoj socijalizaciji, tranziciji postsocijalizma, procesu globalizacije, te osobito o razvoju robnih kuća kao mjesta potrošačke modernizacije, definiran je teorijski okvir disertacije. Pomoću koncepata poput objektifikacije, glokalizacije potrošačke kulture, potrošnje kao prakse društvene komunikacije i klasifikacije, urbane potrošačke kulture, racionalizacije maloprodaje, potrošnje kao užitka, potrošačke želje, potrošačkih taktika te simbolične ekonomije prostora, robna se kuća analizira kao antropološko mjesto koja reflektira promjene u širem socioekonomskom kontekstu. U radu se na temelju naracija i arhivske građe interpretiraju kulturni aspekt potrošačke kulture te individualna potrošačka iskustva, o kojima se raspravlja u komparativno generacijskoj, socioekonomskoj i rodnoj perspektivi. Specifičan potrošački prostor Name analiziran je kao mjesto prakse. Pokazuje se kako su individualne potrošačke prakse bitno obilježene širim društveno-ekonomskim kontekstom. Analiza trgovačkog prostora otkriva kako je najstarija robna kuća u centru grada, kao inovativna trgovačka institucija, u svojim začetcima potakla rađanje lokalne potrošačke kulture. U razdoblju socijalizma, taj je potrošački prostor funkcionirao kao prostor masovne potrošnje, reflektirajući vrijednosti tada vladajuće ideologije, odnosno ograničenje (potrošačke) slobode. U najnovije doba, Nama je poprimila simboličko značenje koje u punom smislu nadilazi sferu potrošnje, postajući mjestom društvene borbe. Disertacija pokazuje da se u lokalnom kontekstu potrošačka kultura nije pravocrtno razvijala te da uloga suverenog potrošača, samostalnog i slobodnog u svojim potrošačkim izborima, predstavlja bitnu identitetsku kategoriju suvremenog doba. Današnje predodžbe sudionika istraživanja o Nami, otkrivaju kako potrošačke prakse reflektiraju individualne sustave vrijednosti i izvan sfere potrošnje.

potrošačke prakse, procesi identifikacije, robna kuća, modernizacija, urbanizacija, potrošačka kultura, socijalizam, tranzicija, Zagreb

nije evidentirano

engleski

Cultural anthropology analysis of consumer practices and identities − department store NAMA in the centre of Zagreb

nije evidentirano

consumer practices, identification processes, department store, modernization, urbanization, consumer culture, socialism, transition, Zagreb

nije evidentirano

Podaci o izdanju

348

05.12.2013.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Etnologija i antropologija