Glazbena nastava i odgoj za socijalističko društvo: školski radio - radijske emisije u nastavi muzičkog odgoja (1953-1958) (CROSBI ID 676999)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Duraković, Lada
hrvatski
Glazbena nastava i odgoj za socijalističko društvo: školski radio - radijske emisije u nastavi muzičkog odgoja (1953-1958)
Polazne osnove za prosvjetni rad u prvim godinama nakon Drugog svjetskog rata bile su vrlo nepovoljne i opterećene brojnim otvorenim pitanjima poput slabe materijalne i tehnološke opremljenosti škola te nestašice prostora i nedovoljne stručne osposobljenosti nastavnog osoblja. Prosvjetna je politika ulagala znatan trud u nadilaženje ovih problema. Jedna od svrsishodnih pomoći radu nastavnika bile su i emisije redakcije tzv. Školskog radija, koji je djelovao do 1958. godine u sastavu Radio Zagreba. Emisije su se obraćale razredu, odnosno koherentno strukturiranom kolektivu sličnog uzrasta. Svrha njihova uvođenja u nastavu bila je racionalizacija i povećanje efikasnosti učenja. Radio je trebao povezati učenike sa suvremenim tijekovima s područja znanosti, s uspjesima socijalističke izgradnje, s političkim zbivanjima. Uz to, radijske emisije trebale su ukloniti monotoniju i jednoobraznost u nastavnom procesu te ga osuvremeniti. Glazbeni odgoj u školi, uz nastavu jezika, povijesti i geografije, spadao je u skupinu nacionalnih predmeta, a o njegovoj važnoj ulozi svjedoče iznimno ambiciozni nastavni planovi i programi u ranome poraću, koji su već od 1951. godine propisivali slušanje odabranih glazbenih djela s gramofonskih ploča ili s radija na nastavi. Radio Zagreb raspolagao je bogatim izborom gramofonskih ploča i drugih tehničkih sredstava te je surađivao s brojnim istaknutim glazbenim pedagozima, povjesničarima i publicistima, pa je već prije službenog formiranja redakcije Školskog radija 1953. godine započeo raditi na usustavljenju stalnih glazbeno-obrazovnih programa. Osnovni je cilj glazbenih emisija bilo približavanje glazbe mogućnostima percepcije učenika i razvijanje njihovih estetskih potreba. Učenike je trebalo potaknuti da počnu sami izvoditi glazbena djela te da postanu ljubitelji glazbe i stalni posjetitelji koncertnih zbivanja. Članak rekonstruira rad na implementiranju radijskih emisija u nastavu muzičkog odgoja u prvom poratnom razdoblju. Istraživanje je temeljeno na arhivskoj građi, internim biltenima Radio Zagreba te na tekstovima iz kulturoloških i pedagoških revija
emisije, glazba, Radio Zagreb, Školski radio
nije evidentirano
engleski
MUSIC EDUCATION FOR THE SOCIALIST SOCIETY: RADIO BROADCAST IN MUSIC EDUCATION CLASSES (1953 - 1958)
nije evidentirano
broadcast, music, Radio Zagreb, School Radio
nije evidentirano
Podaci o prilogu
7-27.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Zbornik radova s 8. međunarodnog muzikološkog skupa "Iz istarske glazbene riznice", Glazbe Jadrana- identitet, utjecaji, tradicije
Ivana Paula Gortan Carlin, Branko Radić
Novigrad: Naklada Čakavskog sabora za glazbu
978-953-95972-4-3
Podaci o skupu
8. međunarodni muzikološki skup "Iz istarske glazbene riznice": Glazbe Jadrana- identitet, utjecaji, tradicije
predavanje
06.05.2019-07.05.2019
Novigrad, Hrvatska