Integrirani zadaci iz kemije u školi, na natjecanju i na državnoj maturi (CROSBI ID 676774)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Preočanin, Tajana
hrvatski
Integrirani zadaci iz kemije u školi, na natjecanju i na državnoj maturi
Sadržaji u nastavi Kemije navedeni su u nacionalnom kurikulumu [1]. Ishodi koji se propituju na ispitima državne mature propisani su Katalogom državne mature [2]. Kako poučavati kemiju upućuju metodički priručnici [3]. Kao pripremiti učenika za natjecanje iz kemije najčešće je iskustvo samog nastavnika. Nastavnicima i učenicima dostupni su brojni udžbenici, radni materijali, digitalni obrazovni sadržaji i više ili manje opremljeni razredi za izvođenje pokusa. Kojim putem krenuti i kako se nositi s trenutnom situacijom i nametnutim promjenama i zahtjevima na leđima je nastavnika. Od nastavnika se traži da obradi sve sadržaje, pripremi učenike za život, maturu i daljnje školovanje i to u određenom i ponekad prekratkom vremenskom roku. Zadaci koji povezuju različite kemijske koncepte i objedinjuju više ishoda učenja štede vrijeme i omogućavaju učeniku brže učenje i trajnije znanje. Učeniku se predstavlja problem i kroz zapažanja dolazi do modela i kemijskih zakonitosti. S malo pribora i dostupnih kemikalija moguće je osmisliti jednostavne pokuse koji objedinjuju više koncepata. Kao primjer osmišljen je i isproban jednostavan pokus otapanja kalcita u klorovodičnoj kiselini: CaCO3(s) + 2 HCl (aq) CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l) kojim se objedinjuju znanja vezana uz stehiometriju i brzinu kemijske reakcije, određivanje mjerodavnog reaktanta, te uspostavljanje ravnotežnog stanja. Tijekom otapanja mjeri se masa kalcita, promjena ukupne mase sustava uslijed oslobađanja ugljikova(IV) oksida i/ili koncentracija klorovodične kiseline. Iz izmjerenih masa računaju se množine sudionika reakcije. Iz prikaza vremenske ovisnosti množina određuju se stehiometrijski koeficijenti te prosječna brzina otapanja kalcita. Ovisno o brzini reakcije, raspravlja se o obliku krivulje i završetku reakcije. Zapažanjem i analizom rezultata pokusa mogu biti provjerene usvojenosti više ishoda učenja i na različitim kognitivnim razinama i težinama. Ovu je kemijsku reakciju lako staviti u kontekst svakodnevnog života, i kao primjer navesti procese koji se događaju u okolišu, kućanstvu ili pri proizvodnji. Predstavit će se primjeri integriranih zadataka primjenjivih na nastavi Kemije, problemskih zadataka za pripreme učenika za natjecanja iz Kemije i prirodoslovlja, zadataka na ispitu državne mature iz Kemije, te najčešće pogreške pri sastavljanju i rješavanju zadataka. Reference [1] Prijedlog predmetnog kurikuluma Kemija, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, studeni 2018 [2] Ispitni katalog za državnu maturu KEMIJA šk. god 2018./19., Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja. [3] M. Sikirica, Metodika nastave kemije, Školska knjiga, 2003.
edukacija, kemija, zadaci
nije evidentirano
engleski
Integrated chemistry problems in the class, at the competition and final examination
nije evidentirano
education, chemistry, solutions
nije evidentirano
Podaci o prilogu
24-24.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
26. hrvatski sastanak kemičara i kemijskih inženjera
Galić, Nives ; Rogošić, Marko
Zagreb: Hrvatsko društvo kemijskih inženjera i tehnologa (HDKI)
978-953-6894-67-3
Podaci o skupu
26. hrvatski skup kemičara i kemijskih inženjera (26HSKIKI) ; 4. simpozij Vladimir Prelog
pozvano predavanje
09.04.2019-12.04.2019
Šibenik, Hrvatska